söndag 3 oktober 2010

Bonitofiske med potentiellt nytt svenskt rekord!

I fredags gästades jag av Mats Lagerstedt från Isola och Mikael Johansson från Fiske-feber. Målet var att alla skulle fånga varsin bonito, vilket vi lyckades med. Fredagen gav oss åtta bonito, tre tappade och ett flertal hugg. Mats fångade dagens största och vägdes på sjön till 2kg. Trots att den kunde slå det svenska rekordet valde vi att avbloda fisken. På krönt våg visar det sig att den väger 1876gr och är den tyngsta boniton, vad vi vet, som är korrekt vägd.
Samtliga fiskar under lördagen föll för Rapala magnum på lördagen. På fredagen lurades sju av åtta fiskar via en Rapala-wobbler.

På lördag gör jag nya tag och jag har med mig Jonatan Johansson i båten. Morgonen startar tyvärr inget vidare, när det plötsligt tar tvärstopp i båten. Det visar sig vara ett flytnät som knappt är utmärkt. Med världens trassel i propellern börjar vi skära loss så mycket vi kommer åt. När vi till slut fått bort allting försöker vi bogsera bort nätet. Tyvärr lyckades vi inte, men får med oss halva nätet i alla fall.


Jonatan med sin första bonito.



Vi körde mellan 3,5-4 knop och nappen blev explosiva i den höga farten.


Farsan fångade tre fiskar igår, varav en över två kg. På krönt våg vägdes den till 2164gr. Vad jag vet, var den tyngsta tidigare på 2140gr. Så farsans fisk är troligtvis ett nytt svenskt rekord.

Vill passa på och tacka Mats, Mikael och Jonatan för trevligt sällskap. Även stort tack till Isola som offrade fisketid och lånade ut huggkroken, när jag satt fast i nätet.