söndag 28 juni 2009

Ny plats gav vitrocka
















Djuphavsfiske var planerat och lördagen bjöd på strålande förhållanden. Mina fiskekamrater Thore Grefstad och Ronny Nilsen hade stor tro på dagen, och vi skulle nu testa ett nytt ställe som ingen vad vi vet om har fiskat på. Båten var packad och klar omkring klockan 08.00, men vi fick vänta till 09.00 för att få soppa i båten. Efter detta var vi snabba ut för att fiska agn, några få makrillar och ett gäng gråsejar nappade. Under fisket testade vi även på en topp som gav fina blekor med en medelvikt omkring två kilo. När vi gör sista driftan innan djupet kommer Jera med kunder ut till platsen. När de kommer närmare gnuggar jag mig i ögonen och ser två fina brudar i bikini ombord. Tyvärr är vi tvungna att lämna platsen och bege oss ut mot djupet. Vi ankrar upp på toppen och börjar fiska. Det tar nästan en timma innan första nappet kommer, och det är jag som håller i spöet. Efter att ha drillat fisket någon minut lossnar den och jag garanterar att det var fisk över tio kilo. Vi släpper ut oss mot djupkanten och efter någon timme kan vi landa första fisken, som är en liten lubb på knappt fem kilo. En stund senare nappar det hos mig och upp kommer en lubb på 6,2 kilo. Strax efter får Ronny en liten långa. Vi beslutar oss om att göra ett sista nersläpp, då vi planerat grillfest klockan 18.00. Efter ett tag får Thore på en tung fisk och säger bestämt att det är rocka. Den tunga fisken ska pumpas upp över 350 meter och norrmannen är genomsvettig i värmen. Jag står beredd med kameran och bara väntar på att se fisken. Upp kommer en vacker vitrocka som vägs till 5,8 kilo och Thore skakar av glädje. Vilka häftiga fiskar det är!
När vi beger oss hemmåt summerar vi fem timmars trögt fiske, men att fånga en vitrocka på första försöket på så kort tid är positivt. Även en av dem fiskarna vi tappade kändes som vitrocka. Det känns som ett nattpass på platsen kan ge fler, och planerna kommer läggas på detta vid nästa tillfälle med gott väder.
Vitrockan högg på ett släptackel knutet av 1,2 mm nylonlina med en 8/0 krok, agnat med sill.

6 kommentarer:

Åsmund Isaksen sa...

Halloooo!! Hvor er bildet av brudarna i bikini!!??!

Henrik Karlén sa...

Kunde inte riktigt med att dra fram kameran när den ena låg där fram och solade - men hade jag haft ett teleobjektiv hade det knäppts bilder:) Får bli att inskaffa ett sådant, för i Langesund söker sig ju brudarna även ut till fiskeplatserna.. Har jag tur sitter skeppare Per med ett par guldkorn till kort.

Åsmund Isaksen sa...

Nei, det er kanskje sant... :-P
Her er det jo fine brudar overalt, så det blir vel orden på det etterhvert. Synd hvis man skulle miste konsentrasjonen når man fisker da :-D
Vi får snakkes om en tur ut snart!

Jarle sa...

vitrocka er heftigt.Grattis med den.
Var selv ute en tur litt lenger nord men det eneste jeg oppnådde var å bli solbrent :)

Sofia sa...

Du är fane mig störd i huvudet!!!! Jag blir så sur att jag inte vet var jag ska ta vägen!!! Visste du att man inte får fiska rockor? Du gör något olagligt och framför allt idiotiskt. Man blir så sur på sånna som tror att havet är en slags gruva som man driver på det sättet...

Henrik Karlén sa...

Sofia, tråkigt att du tycker det. Men jag förstår inte hur du kan anklaga mig för att ha gjort något olagligt? Innan man anklagar någon tycker jag att man ska vara lite påläst, vilket du tydligen inte är. Notera att det är en vitrockan och att fångsten är från Norge. Arten är absolut inte utrotningshotad här. Desamma gäller i svenska vatten. Däremot får du inte fiska efter knaggrocka eller slätrocka, men det har jag heller inte gjort.
Förresten, det sägs att man blir klok av att äta fisk - verkar som något du aldrig provat på...