tisdag 20 oktober 2009

Söndagsfiske

I söndags hade yr.no lovat svaga vindar, upp till 4 m/s. Ett perfekt väder för djuphavsfiske tänkte jag. På morgonen var det i stort sett helt spegelblank på havet och man trodde det knappt var sant. Gjorde en första drift på ett nytt ställe utan ett enda napp. När Espen sedan kör upp för en ny drift och jag går ner i båten för att vila ögonen i fem minuter. När jag sedan kommer upp går det vita vågor och vinden har ökat emot 8 m/s. Eftersom vi fiskade från båten "hoggafjell" var det bara en sak att göra, ankra. Det kändes dock inte lika hett att ankra upp på den nya platsen som inte ens gett ifrån sig ett napp. Vi beslutar oss om att dra till en säkrare position. I båtens maxfart, 7 knop, tuffar vi långsamt bortåt. Mycket av tiden har gått åt vid transporten och agnfisket, och vi har bara några timmar kvar innan det mörknar. Vi släpper ankaret och hinner i stort sett bara komma ner till botten innan vinden vrider och ankringen skiter sig. Vi ligger en liten bit från kanten, men har ändå ett djup på 230-240 meter. Vi provar en loiten stund och får två lubbar upp till cirka fyra kilo. Åsmund får efter någon timme en blåkäxa på 710 gram. Man känner sig besviken över vårat blygsamma resultat och i sista halvtimmen tar vi och backar båten, mot kanten. Det tar cirka 15 minuter innan både Åsmund och Espen står med böjda spön, men själv sätter mig sig stenhårt i botten och får assistera åt mina fiskekamrater. En långa på cirka 5 kg och 10 kg flyter upp, där Espen stod för den största.

Igår skulle vi kolla hummertinorna och jag var nästan säker på att minst en hummer skulle ha krypit in i någon av tinorna. Tyvärr var det redan någon nyfiken som hade hunnit före oss... En tina var helt tom, även på agn, i de två andra var det totalt tre krabbor. Och den fjärde var borta....

3 kommentarer:

Team Poseidon sa...

Tjena Henke!

Läste om det med tinorna. Är du säker på att det inte är "säl" som varit där. Har nämligen hört av andra som fått dom tömda av sälar dom är duktiga på att knipsa av kabelband osv. Men det är klart det är många som roar sig med att tömma andras också.

Åsmund Isaksen sa...

http://fiskesjuk.blogspot.com/2009/10/en-dag-pa-dypet-med-hoggafjell.html

Skit med teinene Henke. Folk er rasshøl. Sånn er det bare...

Henrik Karlén sa...

Jag tror inte att det är säl, eftersom en av tinorna var helt tommma på agn och inte någon levande varelse i tinan, plus att den var hel och fin. Jag tror det är norrbaggar som vart där... :)

Bra Åsmund. Håller med. Idag ska jag kolla tinorna på nytt, hoppas att sjön avskräckt tjuvfiskarna..