torsdag 10 september 2009

Fint väder och fenknotar

Äntligen var vädret bra! Havet låg som en spegel idag och höstsolen värmde gott. En dag som man skulle vilja spenderat på djupet, men tiden var för knapp. Så då blev det en satsning efter de enormt fina fenknotarna. Väl på plats har jag känslan av att vi minst kommer landa en fenknot, plus massa andra bonusfångster. Jag och Espen slår vad om en drink på krogen vid nästa tillfälle till den som fångar första. Efter 40 minuters fiske kan jag lyfta in dagens första och jag tackar i förstskott för drinken. Men Espen är inte långt efter med att kontra. Det är bra böj i spöet och jag misstänker att han har någon torsk eller liknande på, men upp kommer en fenknot och den är stor. Jag står beredd med håven och efter ett rusningesförsök från fisken glider den in i håven. Först uppskattar vi fisken till mellan 500-600 gram, och vågen visar 480 gram. Det betyder PB för norrmannen och han uppskattar fisken som han bör. Bara fem minuter senare drar han upp nästa, en fenknot omkring 250 gram. Strax efter drar jag upp en vanlig knot på över 400 gram. I nästa drift tar Espen en ännu större, en knot som vi väger till fina 500 gram. Vi fotar och återutsätter fiskarna, och gör några drifter till. Efter ungefär 20 minuter är den min tur igen, en fenknot på cirka 200 gram. Solen är på väg ner och mörkret kommer snabbt, och vi drar oss hemmåt nöjda och glada.
Vi summerar ihop fyra fenknotar på 2,5 timmars fiske, plus två knotar över 400 gram, en minst sagt lyckad satsning. Fler försök efter en riktigt stor fenknot blir det!
En minst sagt lyckad dag för Espen Abrahamsen - fenknot 480 gram och knot på 500 gram.
Lyckan är alltid lika stor när man ser fenknoten komma glidandes upp mot ytan med sina enormt fina fenor utspärrade.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till grymt fina fiskar! då har du tömt Kinnarps kvot på dessa arter innan Festivalen nästaa vecka. Jag Håkan och micael sticker ner till Sundet imorgon.
Mvh Magnus Isola

Anonym sa...

Ja verkligen fantastiska fiskar! Grattis båda två!

/Markus Isola

Henrik Karlén sa...

Tackar! Verkligen häftiga fiskar.
Jag väntar ju på min stora nu Magnus, tänkte ta den nästa helg. Men passa på att dra din kvot nu i helgen, Håkan blir så studdig om han fångar den största :)

Anonym sa...

Leker livet i Langesund fortfarande? Ser att ni fortfarande håller tempot uppe :) Hoppas allt är bra! Kos & klem Jennie

Henrik Karlén sa...

Hallå Jennie! Livet är kanonbra här i Langesund, speciellt när vädret är bra. Blir en del fiske även om det trappats ner en hel del den sista tiden. Hur är det med dig då?
Klem