måndag 28 september 2009

Karpfiske

Det som man framförallt saknar med Sverige just nu är allt sötvattensfiske. Norge ligger just med denna biten långt efter jämfört med Sverige. Men efter att mina kompisar här i Langesund fångat ett par karper i vikter upp till 7-8 kilo, steg suget och jag kände själv för att testa. I söndags blåste det mellan 10-15 m/s ute på havet och för att utnyttja tiden mest möjligt, passade jag på att rigga karpspöna. Tanken med fisketuren var framförallt att få spöna upprigga och klara, för att senare kunna ta med karp prylarna efter jobbet och sätta sig. Efter att jag fått ut spöna tog det ungefär två timmar innan första larmet tjuter till. Jag har kontakt med fisken, men går snabbt fast i några näckrosor. Efter någon minuts försök fick jag ut den och kunde drilla in fisken till håven. Fisken var ingen jätte, den vägdes till 3610 gram, men dock min första norska karp. Efter ytterligare en timme var det dags igen, ett nytt larm tog ton. Men fisken lossnade ganska omgående. Min första karp i Norge på mitt första karppass, som blev ett kort pass på ungefär 4,5 timmar. Fisken vägdes till 3610 gram.

2 kommentarer:

Åsmund Isaksen sa...

Godt å se det er liv der borte fremdeles :) Hvis jeg ikke tar veldig feil (det kan tenkes jeg gjør det) fikk jeg den der i juni :)

Henrik Karlén sa...

Visst fanns det liv där, både i vattnet och på land. Du har väl snart fångat de flesta karparna där tänker jag. Ska försöka hinna med en tur dit igen innan isen lägger sig :)