lördag 5 september 2009

Lyckad fisketur

En av fyra berggyltor över kilo. Denna vägde 1250 gram.


Det blev en kort fisketur på lite drygt tre timmar, och resultatet blev över förväntan. Vindarna var mellan 8-9 m/s och nordliga när vi åkte ut vid 16.00, men avtog framåt kvällen. Vi började som planerat med gyltafiske. Till en början var fisket väldigt trögt, med ettriga glyskoljor och några mindre blågyltor. Gjorde sedan en förflyttning vilket gav berggyltor med en gång, dock bara mindre. Efter ett tags kämpande kom första fisken över kilot, vägandes 1010 gram och var i fin kondition. Man kände nu att chansen till det vi jagade var tämligen god. Strax efter smäller det till igen med en fisk som känns bra. Upp kommer en större fisk på 1250 gram. Efter tio minuter ytterligare lyfter jag åter igen en fisk som känns riktigt fin. Samtidigt som fisken tar lina förbereder min arbetskamrat Espen håven. Gyltan bjuder på en fin fajt med rusningar och tynga knyckar, jag bara väntar på att få se den komma upp till ytan. Först ser vi den majestetiskt glida upp med sidan och den är stor.. Espen sköter håvningen perfekt och jag ger ifrån mig ett glädjevrål och tänker äntligen! Jag väger den med högsta spänning och den tynger vågen till fina 1740 gram. Fisken får friheten åter efter några snabba foton. Vi fiskar vidare och nästa fina fisk som kliver på hos mig är en blågylta på fina 610 gram. Fisketiden börjar rinna iväg och agnet var nästan slut, så vi beslutade oss för att göra ett försök på havsöring. Inte ett enda napp denna gång.

En grann berggylta på 1740 gram, vilket innebär nytt personbästa.

För mig var denna blågyltan nytt personbästa i Norge och vägde 610 gram.

3 kommentarer:

William sa...

Grattis! Riktigt fina fiskar :)
Vad använde ni för tackel och hur fiskade ni? bottenmete?

Henrik Karlén sa...

Tackar! Har verkligen slitigt för att få en vettig berggylta, och jag vet inte hur många jag har mellan 1000-1200 gram.
Vi fiskade med ett Pater-Noster tackel, med två upphängade och en släptafs. Upphängartafsarna brukar jag knyta mellan 8-10 cm långa och ungefär 15 cm avstånd mellan upphängarna. Släptafsen däremot har jag lite längre, cirka 20 cm. Idag använde vi storlek 2 på krokarna, men det är inte fel att gå upp till något större storlek. Krokarna agnades med stora räkbitar fiskandes nära botten.
Det viktigaste när du ska söka efter berggyltaplatser är självklart hård botten, och gärna varierande miljö med branter. För större berggyltor har jag märkt att området bör ligga i närheten av djupare platser. Idag nappade fiskarna mellan 10-20 meter.

Team Poseidon sa...

Grattis till nytt PB Henke, riktigt fina gyltor.