torsdag 13 augusti 2009

Första passet efter tävlingen

Efter att man vart utmattad efter helgens fiske, har det blivit lugnare på fiskefronten. Har bland annat ägnat ett par timmar i veckan åt att göra rent båten och tagit hand om all utrustning som brukats. Men idag var det dags att åter ut på böljan. Vädret var till en början riktigt bra, med solsken och en behaglig temperatur. Men mig i båten var mina arbetskamrater Espen och Terje. Sistnämda hade även med sig sin son som tycker det är roligt och spännande med havsfisket. Kanske är det han om några år som blir näste norrman som tar hem segern i Langesund - för nu får vi svenskar puttsa krokarna om vi ska försvara våra tidigare titlar.
Vädret idag var växlande, från solsken till åska med regn. Därför förkortades fisket ner några timmar.
Fisket för oss började till en början riktigt trögt. Kanske kunde det vara nordliga vindar och åska i luften som försämrade fisket för oss. Gjorde en drifta över en fenknot plats, men bara några napp blev resultatet. Provade sedan djupare omkring 30 meter och då började det nappa ganska friskt. Espen slog till med en dubblé av en sandskädda och sjökock. Inget otala om någon fight, men sjökockarna är grymt fina och några foton trycktes av. Annars var det de vanliga som nappade på våra agnbitar. Vattentempen ligger omkring 18 grader inomskärs. Såg faktiskt en gubbe som tryckte sig emellan några havsöringsfiskare och friskade upp sig med ett bad. För mig är det någon grad för kallt, men med en bra fisk fångad för mig kan även jag utlova ett dopp i oljehavet.



De blåa ränderna och den långsmala ryggfenan gör sjökocken till en av de finaste fiskarna i våra breddgrader.

Under tiden jag inväntade solsken fick fisken ta en simtur i baljan och färgade ut sidofenorna i nästan en svart nyans.


Terjes son var alltid lika spänd på vad som skulle dyka upp och en av fångsterna var denna torsk. Kul med ugnt fiskekrut!




Inga kommentarer: