måndag 24 augusti 2009

Test av Antaresspön


Har under mina senaste veckors fiske testat Shimanos nya Antaresspön, i modellerna 12-20lbs och 20-30lbs. Den lättare modellen använder jag till allt pillefiske. Spöet har en toppauktion som registrerar minsta lilla napp, samtidigt som ryggraden snabbt svarar upp i ett mothugg. Tack vare den kraftiga ryggraden kan man använda detta mjuka spö till att fiska hälleflundra, med jiggar upp till 200 gram. Detta får fajten att nå upp till maximala upplevelser.
20-30lbs klassen har samma typ av auktion i klingan och går därför utmärkt att fiska med efter små arter på djupt vatten, när tyngre sänken krävs. Detta är även ett perfekt spö att ta med sig till sin Norgetur när man tänkt fiska efter exempelvis torsk, sej, bleka, havskatt eller hälleflundra.
Tilläggas kan att spöna är väldigt lätta, vilket är viktigt då man oftast håller spöet i handen en hel dag. Dessutom har de en extremt bra hållbarhet.

2 kommentarer:

Peter Team Moonshine sa...

Tjena.

Ja är på jakt efter ett antares 20-30. Blir dock lite förvirrad när ja ser bilder på tex ebay. Kompisens antares är 2-delat med delningen i handtaget. Bilder visar delning mitt på spöt. Var är dina delade? Var köpte du?

MVH Peter

Henrik Karlén sa...

Hallå!
Mina spön och alla andra som jag har sett har delningen framför handtaget. Ett spö som är delat på mitten får oftast en svaghet just där och vid de flesta fall när spöet går av, är det i delningen på mitten.
Tror att de flesta butiker kan beställa hem dem om de inte har de inne på lager. Vet att Sportfiskegiganten nere i Malmö har dem.