måndag 10 augusti 2009

Langesunds fiskefestival

Största delen av min energi gick åt vid tävlingen nere i Danmark med långa fiskedagar och brist på sömn. I förra veckan, innan tävlingen i Langesund fanns det heller inte tid till att ta igen någon sömn, utan fortsatte att lida av sömnbrist. Därför prioriterades bloggen ner och dels av taktiska själ inte avslöja för mycket inför tävlingen om mina fångster. Här följer nu en summering av tävlingen, där du kan läsa om fräcka fångster på upp till 50 kilo...

Den omtalede Full City som gått på grund och läcker olja. Stora fiskområden spärrades av för dels säkerhet och för att inte störa arbetande båtar.
För en gångs skull var väderprognoserna goda inför tävlingen med svaga vindar och mestadels uppehåll. Under lördagen var det många båtar som gick ut på djupt vatten för att fånga stora långor och lubbar. Eftersom det till en början hade förutspått något högre vindar på söndagen valde jag att försöka avklara utomskärsfisket under lördagen. Med den sämst tänkbara start man kunde tänka sig, två timmar utan poäng valde jag att inte chansa på det verkliga djupet efter långa och lubb. Av den dåliga starten blev man stressad och rutten i huvudet rörde om rejält. Något vidare flyt drabbade mig heller inte, utan man fick slita som en tok för varenda fisk. Några platser som tidigare gett mig bra resultat under träningsfisket hade dött ut och var i stort sett fisktomma. Tidsbristen drabbade mig bara mer och mer. När det väl var dags att fiska fjärsing gav det fisk på bara efter en minut. En fisk som garaterat var över 350 gram och gett mig cirka 70 pinnar släppte precis vid håvkanten. Riktigt surt, men tankarna på en ny fisk kändes nära. Efter 1,5 timmes fiske hade jag fortfarande inte fångat något fjärsing och tidsbristen tvingade mig att fortsätta vidare. Totalt under lördagens fiske hade jag endast 10 arter och några av dem med låga vikter. När jag kommer in till invägningen ser jag en hälleflundra på cirka 50 kilo och andra fina fiskar. En annan ovanlig fisk som fångades var havsmus, som min kompis David "HH" Johansson fångat. De duktiga havsfiskarna ombord på Offshore Hunter, Trine Fallet Ruud och Mårten Ruud kom som vanligt i land med en hög fina långot och lubbar. Största vägde 19,6 kilo och fångades av Trine, vilket var även tävlingens största.

Från djupet fångades även några guldlaxar eller som den heter på svenska, guldlax. Större ögon i förhållande till storleken får man leta efter i skandinaviska vatten.
Efter lördagen visade sig mitt resultat vara bättre än anat då jag låg på en andra plats med mina tio arter. En ny gnista hopp tändes och man var åter superladdad. Med en god start på söndagen med en berggylta på 1,1 kilo bar det vidare för att försöka på plattfisk av olika slag. Men genast vände min tur och allt gick emot mig. Med tappade fiskar och trögt fiske och återigen var tidigare bra platser oerhört svårfiskade. Efter tävlingstiden och på väg in mot hamn känns det som man är totalt bortfiskad av alla. Men fisket verkar vart riktigt trögt för de flesta och man får ändå en tro om att vara bland de tio bästa. Däremot dyker det upp några norrmän som fiskat bra.


Stig Rönningen i Team trutta 1 stod för tävlingens tyngsta, mest poänggivade och uppmärksammaste fisk. En otrolig fisk i Langesundsvattnen på hela 49,75 kilo.



Per Alexandersson som tävlade istället för mig i teamet skötte jobbet bra med en långa som gav oss maxpoäng till SSC. Fisken vägdes i land till 15,25 kilo.




Fredrik Nordensson från Normark var ombord i min båt och havsfiskade för första gången och fick denna vackra fenknot på 405 gram. Tyvärr hann vi inte fota fisken förrän vi kom in i land och den hade hunnit blekna i det fina vädret. Med sina fina fångster hamnade Fredrik på plats 22.
För första gången under mina åtta tävlingår var det en norrman som vann tävlingen. Dessutom samlade han ihop mycket poäng som är tidernas näst mesta i festivalen. Fortfarande är det Mikael Johansson i team Fish-Fighter som har rekordet med 936,11 poäng.
Här följer topp 10:
1. Knut David Bakke 893,30
2. Robert Råmundsen 836,84
3. Adam Palmér 731,17
4. Thore Grefstad 695,24
5. Magnus Karlsson 690,85
6. Viggo Likjerr 689,89
7. Anders Larsen 688,83
8. Henrik Karlén 681,50
9. Stig Rønningen 680,96
10. Per Alexandersson 679,19
För mer info om tävlingen finner ni på Langesunds fiskefetivals hemsida som jag länkat till.



Någon dag innan tävlingen slog jag nytt personbästa med denna brungyltan på 280 gram, en fisk som hade vart vädrefull på tävlingen.

1 kommentar:

Åsmund Isaksen sa...

Fin oppsummering :) Liten brungylte :D