onsdag 1 juli 2009

Blåkäft och lubb


Även igår var vädret bra med vindar upp till 3 m/s. Vi åkte då till 167:an för att fiska blåkäft och i första driften drog vi fem stycken. Stängde av motorn under driften i cirka 15 minuter och skulle starta utan ett liv. Det första jag misstänkte var att batteriet var dåligt och redan hunnit ladda ur, eftersom det en gång tidigare har hänt mig, men då hade jag motorn avstängd ett par timmar. Ringde rund till Langesundsborna, och till slut fick jag tag i Thore som skulle kasta sig iväg. När jag står i båten med nästan 350 meter vatten under mig, ser jag att växeln ligger i... Ringer då Thore direkt som precis hunnit till båten, och berättar om mitt pinsamma misstag :) Men man lär sig av sina misstag... Då var det vara att fiska vidare och vi lyckas fånga ytterligare fyra stycken blåkäftar. Största vägde 1220 gram och innebär nytt PB för mig. Fick även en lubb på 5,86 kilo. Tyvärr hade batteriet i kameran tagit slut, men fick en bild på den största blåkäften med mobilen. Lägger upp bilden senare. Tacklet jag fiskade med var ett släptackel knutet av 0,70 nylonlina med två VMC enkelkrokar i storlek 4/0. Agnet var räka. Nytt fiske väntar.

2 kommentarer:

Jarle sa...

Blåkjeft er vakre fisker.
Jeg fikk en ganske stor en der engang med Jera og Thore.

Var i Skien for 14 dager siden og hentet en båt og på hjemturen (til Nøtterøy) lå det 3 kjekkaser i en klin ny dyr båt og vinket på assistanse fra meg.
Motoren startet ikke.Da jeg ba dem sette den i fri,startet den med en gang :)
Fort gjort å glemme i kampens hete

Henrik Karlén sa...

Absolut Jarle, riktigt fina fiskar!
Hade inte ens tanken på att växeln kunde ligga i, allt jag tänkte på var att batteriet var slut eftersom det tidigare hänt. Men man lär sig av sina misstag...