fredag 3 juli 2009

Fiskar från djupet


Jag tror det var första gången i livet jag körde nio sjömil ut till havs utan att själv fiska. Med mig på turen hade jag mina norska arbetskamrater som länge velat testa något djuphavsfiske. Eftersom utrustningen inte hade räckt för fiske över 300 meter, beslutade vi oss för att gå till 167:an för att fånga blåkäft med chans på långa och lubb. Totalt fångade min norska arme åtta blåkäftar tillsammans, med några tappade. Största vägdes till 1120 gram och Espen stod för den. Vi testade även lite djupare fiske ner till 250 meter, men enda händelsen på dagen var när Espen skulle veva upp och 20 meter från botten ser jag bara hans spö böja sig. Med lite otur får han bakslag på rullen och ett skatbo av flätlina bildades och linan small. I våra tankar rörde de sig om något stort och fruktansvärt häftigt, som vid alla tappade fiskar. Efter några minuter när Terje kommit upp ser vi Espens lina intrasslat i han tackel. Jag börjar försiktigt dra i linan och känner att det fortfarande sitter något kvar. Efter 230 meter kommer en torsk upp på 6,6 kilo. Samtidigt som det var en besvikelse skrattade vi gott åt händelsen.

2 kommentarer:

Åsmund Isaksen sa...

Fan Henke, jeg vil ut og ha blåkjeft :) Til uka?

Henrik Karlén sa...

Absolut!