onsdag 8 juli 2009

Den kom iaf i båten




Åsmund Isaksen ringde mig igår och frågade om jag var sugen på en fisketur och självklart kunde man inte säga nej åt att åka lite båt. Eftersom Åsmund inte har fångat någon kolmule ännu började vi med detta fiske. När vi väl kom till plats började vi åka omkring för att se ifall vi kunde få in någon stim på ekolodet. Lodet visor noll, men vi gör ändå ett försök. Ingenting händer efter någon timme och vi bestämmer oss för att lämna platsen, men först var jag tvungen att söka lite till. Lodet visar ett långsmalt stim ungefär 15-20 meter ovanför botten. Vi är snabba ner och vi båda använder oss av räkneverksrullar. Flera gånger passerar vi stimmet utan att det händet något. Jag är fundersam och fattar inte varför vi inte för något... Åsmund däremot är inte överaskad för fem öre. Han säger att det alltid är så här när han är med i båten och han drabbats av en förbannelse när det gäller denna art. Jag tar vågat på mig och lovar honom att någon gång under sommaren se till att han får upp en - kanske blir det en god gärning eller ett dumt löfte :)
Efter detta sticker vi för att fiska bergskädda, och jag passar på att säga att jag måste drabbats av en förbannelse nr det gäller denna art. Jag hinner knappt ner till botten innan det sitter en glyskolja eller stensnultra, och efter ett par timmars fiske är nästan agnet slut. Efter timmatals nötande har jag bara en felkrokad som resultat. Hur som helst så tar det inte lång tid för norrmannen innan det sitter en bergskädda på, som vi uppskattar till ungefär 400 gram. Vi testar även lite annat fiske, men det är fortsatt trögt. En sak lovar jag er att jag under sommaren iaf ska fånga minst en bergsskädda från båt på detta ställe - trägen vinner!

6 kommentarer:

Åsmund Isaksen sa...

Takk for turen Henke. Elendig fiske, men hyggelig selskap. Vi får satse på at vi får våre kolmuler og lomrer i løpet av sommeren :)

Jarle sa...

[quote]Åsmund däremot är inte överaskad för fem öre. Han säger att det alltid är så här när han är med i båten och han drabbats av en förbannelse när det gäller denna art.[/quote]
Åsmund passer best i ferskvann :D

Ellers er det moro med en dag på sjøen selv om fangstene ikke blir som forventet.

Hvordan fisker dere egentlig kolmule.Krokstørrelse og metode?

Fint at du skriver litt fra området så takk for det :)

Henrik Karlén sa...

För min del har en agnad sillhäckla fungerat bäst, med krokar i storlek 2. Antingen brukar jag agna med räka, sill eller makrill. Kolmulen brukar gå en liten bit ovanför botten, oftast 10-20 meter, men kan även gå ännu högre upp. Därför kan det löna sig att vara aktiv och variera djupen, veva upp och släppa ner ett par meter åt gången.

Anonym sa...

Hahahahaha, har du feber eller. Ta genast tempen med den största termometer för akterförsegling du kan hitta. Säg inte att du återigen kastat bort tid vid vårt eländiga Lomreställe. Jag får ångest bara jag tänker på alla glysor. Ushhh.... Skall du dit mer så ring inte mig. Ha det nu så bra din lille "norrman"

Hälsa Tore och dom andra...

Mvh/Carlo

Åsmund Isaksen sa...

@Carlo: Det meste jeg har fått på den plassen er 12 lomrer på under en time, 5-6 er helt vanlig. :D

Henrik Karlén sa...

Hahaha, gillar du inte vårat Lomreställe? Efter sommaren har jag rensat allt vad glyskolja heter, för jag ska banne mig inte låta de besegra mig - jag ska bara fånga en bergskädda. Tidigare har vi bara haft en vecka på oss att fiska bort glysorna, men nu har jag en hel sommar. Sen verkar det som att man måste vara norrman för att lyckas undvika glysorna och fånga plattfiskarna, nu är jag en bit in på vägen eftersom jag har norskt personnummer. Ringer dig ifall jag behöver förstärkning med att fiska bort dem.